Aktiviteter fra Rosenlund

Gruppen har afviklet 2 ture her i foråret.
Fredag d. 9. marts var vi på en eftermid-dagstur, hvor vi besøgte Strandingsmuse-et St. George, der er blevet nyrenoveret.
Udstillingen fortæller om de forskellige laster, som strandede skibe havde med, f.eks. kobber, peber, kaffe og tobak.
Man kan også blive klogere på navigation gennem tiderne fra brug af kompas til ra-dar og GPS.
Endelig er der en omfattende samling af dokumenter og genstande fra HMS. St. George, der strandede ved Thorsminde juleaftensmorgen 1811.
Museet er tiptop moderne i sin udform-ning, og man bliver opfordret til selv at være aktiv, mens man går rundt.
Efter et par timer i Thorsminde, kørte vi til Ringkøbing, hvor vi havde bestilt ef-termiddagskaffe i Cafe Teske, der ligger midt i byen. Ejeren fortalte lidt om stedet, der består af 2 gamle huse + gårdhave. Stuerne er fyldt med ting og sager købt på loppemarkeder, og alt er til salg.
Stedet er absolut et besøg værd.
Torsdag d. 19. april var vi på en hel-dagstur til Sydvestfyn.
Vi mødtes med en lokal i Sandager, hvor-fra vi blev guidet rundt på en køretur i
den smukke natur.
Det første stop var ved Gamtofte Kirke, en ret stor kirke, der har haft forbindelse til herregården Brahesborg. Kirken er kendt for sine udsmykninger af den be-rømte kirkekunstner Peter Brandes, der for øvrigt stammer fra egnen og er døbt i kirken.
Næste stop var Øksnebjerg, hvor et afgø-rende slag under Grevens Fejde fandt sted i 1535. På stedet er rejst en kæmpe sten med tekst af Johs. V. Jensen
Herfra kørte vi til Hagenskov, hvor Britta Schall Holberg residerer.
Efterhånden begyndte sulten at melde sig, og vi kørte langs Lillebælt til Thorø huse, et lille fiskerleje et par kilometer fra As-sens.
Her kunne vi nyde vores medbragte mad et par af vores guides hjemmelavede snapse.

Kl. 13.30 skulle vi mødes med en anden guide i Assens ved statuen af søhelten Pe-ter Willemoes, der omkom som 24-årig under englandskrigene. Guiden tog os med på en vandretur i den gamle bydel.
Assens havde sin storhedstid før 1864, hvor der var overfart til Søn-derjylland.
Mange af de gam-le bygninger er bevaret, bl.a. Post-gården. Vi så også en kæmpe træla-de, hvorfra man har haft handel med træ.
Vi kom omring Vor frue Kirke, der er den næst-største på Fyn med et meget ka-rakteristisk otte-kantet tårn.
Byvandringen sluttede ved To-baksgården, der i dag er et kulturelt samlingssted med cafe, bibliotek, musikskole og arrangementer.
Undervejs passe-rede vi flere gam-le købmandsgår-de.
Inden vi kørte hjem, fik vi kaffe i Barløse Golf Cafe.
Alt i alt en rigtig god tur på årets første sommerdag, og det kan anbefales, at man tilmelder sig holdet, når det nye årspro-gram udkommer, så man kan være med til at bestemme nye udflugtsmål.
Birte Birkely.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

14.11 | 21:26

jeg er født på Tanderupgaard d.30 maj 1940 og vil gerne vide om der stadig er lanbrug på gården? eller skal stedet bruges til andet formål.

...
05.11 | 17:53

Spændende historie. Er gården i dag privatejet?

27.10 | 09:51

Rosenlundcentret er i Sydgaden, Snejbjerg
mvh Søren Brogaard

...
26.10 | 21:34

Hvor ligger det i herning