Hilsen fra Heldagsskolen Munkgård

 

Karen Christoffersen
fortæller om
Heldagsskolen Munkgård

Lidt om mig selv. Heldagsskolen Munkgård, som er en afdeling af Snejbjerg skole, startede august 2004, og jeg var så heldig at blive ansat som leder på skolen fra 1. juni 2004. Skolen overtog bygningerne fra daginstitutionen Munkgård, og vi boede sammen med børnehaven det første halve år.
Jeg begyndte som lærer på Snejbjerg skole i 1974 og har i alle årene været klasselærer – hovedsagelig i overbygningen. Derudover underviste jeg bl.a. i historie, matematik og håndarbejde. Jeg har været utrolig glad for at undervise og savner det da også ind imellem i mit nuværende job. Det samspil, der opstår i et klasselokale sammen med en flok dejlige børn eller unge mennesker er bare så givende.
Jeg har gennem årene haft forskellige tillidsjobs på skolen, og i 1999 fik jeg muligheden for at få jobbet som skolevejleder, hvilket var en dejlig udfordring. At sætte arbejdskendskab og kendskab til erhvervslivet på dagsordenen og tale med de unge mennesker om deres fremtidsmuligheder var et andet spændende område inden for skoleverdenen.
Da jeg alle dage har været glad for af være lærer, skulle der mange overvejelser til, inden jeg søgte jobbet som leder af kommunens nye heldagsskole. En skole som skulle fungere som afdeling af Snejbjerg skole, men som skulle have sit eget koncept, nemlig et skole-, fritids- og behandlingstilbud til børn mellem 6 og 14 år for normaltbegavede børn med sociale og emotionelle problemer. Ligeledes skulle der på skolen være et behandlingstilbud til forældrene.
På trods af overvejelserne var jeg glad for at få jobbet med de nye muligheder, det indebar.

Munkgård
Til skolen kan der visiteres børn fra alle folkeskoler i Herning kommune, og de børn, der kan optages på skolen, er i alderen 6 – 14 år. Efter en periode på 1 – 2 år er det meningen, at børnene skal tilbage til folkeskolen igen – eller evt. til et andet undervisningstilbud så tæt på det normale som muligt.
Vi arbejder tæt sammen med skolepsykologisk kontor og sagsbehandlere, og inddrager også de afgivende skoler og fritidsinstitutioner i samarbejdet, så kontakten til børnenes bagland er i orden. I det hele taget har vi en bred samarbejdsflade, idet vi ofte også inddrager børnenes netværk som eksempelvis kan være bedsteforældre, aflastningsfamilier m.fl.

Forældrene skal
på banen

Men det er først og fremmest forældrene, der skal på banen, når deres børn kommer på Munkgård.
Det er forældrene, der er klogest på deres egne børn, og det er sammen med dem, vi skal have sat fokus på, hvad der er barnets problem – eller rettere, hvad barnet mangler at lære – og hvordan vi kan lære barnet det, det har brug for, for at kunne begå sig i normale sociale sammenhænge. Specielt sammenhænge, hvor der stilles krav, og hvor barnet ikke selv kan bestemme.
Der sættes mål for såvel undervisning som social adfærd, og der stilles krav til forældrene om at arbejde med på barnets mål og gøre, hvad de formår for at ændre barnets adfærd.
Forældrene deltager mindst en hel dag på skolen, hvor de er sammen med deres barn for at guide og vejlede barnet, og hvor personalet kan se samspillet mellem barn og forældre.
Derudover deltager forældrene i terapi sammen med vores familieterapeut – individuelt en gang hver 14. dag og gruppeterapi hver 14. dag.
Alt i alt er det meget, forældrene skal være på skolen, men vi tror på, at det er gennem forældrene, at børnene skal lære – og derved opnå gode sociale spilleregler, få mere styr på følelser og opleve større grad af selvværd.

Vore dage er struktureret på den måde, at der om formiddagen er undervisning på to hold - opdelt efter alder. Der undervises hovedsageligt i dansk og regning, men andre fag inddrages også.
Efter frokostpausen har vi ”Blå Time”, hvor børnene helst skal lege selv, idet det er vigtigt for dem at lære de sociale spilleregler i mere frie situationer.
Om eftermiddagen er der fritidsaktiviteter, der indeholder svømning, at køre crosser, kreative aktiviteter, computerspil og mange andre ting.

Alle aktiviteter er præget af struktur og forudsigelighed, hvilket vore børn trives bedst med.
Hvert barn har en kontaktperson på skolen, som er særlig opmærksom på det enkelte barn, og som har ekstra fokus på at sikre det gode forældresamarbejde. Kontaktpersonen har regelmæssige børnesamtaler, hvor bl.a. barnets mål er på dagsordenen, og det er også denne kontaktperson, der sørger for, at barnet bliver fejret, når det har nået et af sine mål. Ligeledes er kontaktpersonen engang imellem inddraget i forældresamtalerne sammen med familieterapeuten.

Alt i alt gør vi meget ud af samarbejdet på alle fronter, og det er vores overbevisning, at det er det, der rykker for børnene. Vi får det størst mulige kendskab til børnenes og familiernes ressourcer og kompetencer, og kan dermed være med til at give et kvalificeret bud på, hvad det enkelte barn skal efter opholdet på Munkgård.
Vi har den glæde på skolen, at de børn, vi har sendt videre, trives godt, hvad enten de er kommet tilbage til folkeskolen, i specialklasse eller til et andet tilbud.

Afslutning
Det er et spændende arbejde, jeg har sagt ja til – med masser af nye udfordringer. Det er fantastisk at arbejde så tæt med de enkelte familier, og det giver os som personale meget i hverdagen.
Det er også hårdt arbejde ind imellem, men det opvejes af det overskud man får, når tingene lykkes.

En faktor, der også spiller ind, er, at der på skolen er et særdeles kvalificeret, engageret og positivt personale, hvilket i høj grad er medvirkende til, at Heldagsskolen Munkgård er et godt sted at være.

 

Karen Christoffersen, leder af Heldagsskolen Munkgård

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

22.06 | 10:53

Interresante artikler godt skrevet

...
08.04 | 15:44

Hvordan bruger man tinoxyd til stenpolering. Skal det blandes op med væske? Og kommes på en blød polerrondel?
Jeg arbejder i granit i ret store størrelser.

...
05.11 | 08:50

Spændende hjemmeside - men jeg kan ikke finde side med årsprogram og, hvilke aktiviteter jeg kan tilmelde mig. Venlig hilsen Lisa Moesgaard

...
02.09 | 18:28

Spændende historier. Er der mulighed for at sætte dato på artiklerne?

...
Du kan lide denne side
Din "Flash" afspiller har brug for at blive opgraderet

For at se denne side kan du klikke her for at hente den seneste version af "Flash" fra Adobe. Når installationen er overstået kan du vende tilbage hertil og se siden.

Hvis du ser denne besked selvom du lige har opgraderet Flash så prøv at lukke alle Internet Explorer vinduer ned, start op igen og kom tilbage til denne side.