Gitte og Aksel Kiilerich

Iværksættere

Iværksættere.

Af Jørn Vestergaard

Gitte og Aksel Kiilerich

Foretagsomhed og lysten til at sætte noget i gang og dermed selv at være herre over dagen og vejen præger heldigvis mange mennesker.
Et par af dem finder vi igen her i vort lokalområde, og det drejer sig om Gitte og Aksel Kiilerich, der de sidste 26 år har boet i Snejbjerg.
De driver sammen restauranten ”Vores” i Herning, og jeg besøger dem en morgen i et af selskabslokalerne for at høre nærmere om deres virksomhed.
Gitte og Aksel fortæller:
Vi er begge begyndt et helt andet sted som henholdsvis klinikassistent ved en tandlæge og uddannet i tekstilbranchen ved Teko-centret i Herning. Vi havde længe talt om, at vi godt kunne tænke os at sadle helt om, og vi gik og drømte om, at vi skulle have en lille kro et eller andet sted, hvor vi kunne gå og hygge om gæsterne.

I 2002 tog vi det store spring, men det blev langtfra den lille kro, vi havde talt om, men et stort hotel, nemlig Vesterhavshotellet i Vedersø Klit. Ingen af os havde nogen egentlige forudsætninger for at kunne håndtere den slags virksomhed. Og dog!
Vi havde da prøvet at sove på hoteller og spise på restauranter, så med den ”erfaring”, gåpåmod og hårdt arbejde mente vi nok, at det skulle gå.
Det blev til 5 spændende og lærerige år, inden vi måtte afhænde det d. 5. januar 2007. På det tidspunkt havde vi planlagt en revy, der skulle foregå på hotellet, men det blev der således ikke noget af. Vi ville alligevel ikke skuffe alle de gæster, der allerede havde købt billet, så derfor lejede vi os ind i Vedersø forsamlingshus og gennemførte med stor succes revyen der.

I stedet for at sige, at nu havde vi prøvet det, åbnede vi allerede d. 28. marts samme år den restaurant, vi har i dag. Den skulle have et navn, et navn der gerne måtte signalere hjemlig hygge og god service. Mange steder støder man på betegnelser som ”Din Tømrer”, ”Din Murer”, ”Min Butik”, osv., og da vi var to om det, blev det til ”Vores Restaurant”. I dag hedder den blot ”Vores”. Det har givet sjove oplevelser, når forældre har sat en seddel på køleskabsdøren med besked til børnene om, at vi er på Vores Restaurant, og børnene derpå ringer og spørger, om de virkelig har købt en restaurant.

Vi har det koncept, at menukortet skal tilbyde rigtig dansk mad med et nordisk islæt, lidt i retning af et meget anerkendt spisested i København, men i en hel anden prisklasse. Vi har dog lige ansat en fransk kok, en mand, der har boet i Danmark i 25 år, som taler dansk og kender både det franske og danske køkken. Han er endda kgl. hofleverandør, idet han én gang om året laver mad til regentparret, når de bor på Marselisborg slot i Århus. Ham forventer vi os meget af, og derfor vil vi også til at tilbyde franske retter.

I det daglige har vi hver vore opgaver, siger Aksel. Gitte er direktøren her i restauranten og jeg har andet arbejde ved siden af.  3- 4 dage om ugen kører jeg for Dansk Autohjælp i Århus-området og 1 uge i hver måned er jeg i Polen, hvor jeg assisterer en tekstilvirksomhed med at blive mere vestlig orienteret og struktureret.
I den resterende tid hjælper jeg til i restauranten, især i travle perioder, og jeg nyder meget at kunne være noget for vore gæster.

Mit arbejde, fortsætter Gitte, er således, at jeg gerne møder op ved 10-tiden, hvor jeg tager fat på at klargøre frokostanretninger, der skal bringes ud af huset inden middag. Vi har aftale om levering af frokoster til flere af byens virksomheder, og når maden er blevet pakket, kører jeg selv ud og leverer den. Derefter bliver der tid til kontorarbejde, bestilling af varer og indkøb ved grossister, inden restauranten åbner kl. 17. Desuden tager jeg mig af rengøring, vinduespudsning, mm. I åbningstiden er det mig, der agerer tjener, i travle perioder assisteret af Aksel plus andre hjælpere, vi kan tilkalde. Ved 22-tiden er min arbejdsdag forbi. Mandag holder vi lukket, så der prøver jeg at holde lidt fri.

For at få det hele til at fungere, har vi 2 kokke og et par skolepiger som opvaskere.
En stor del af virksomheden er ”mad ud af huset” til diverse fester, bryllupper, konfirmationer, osv.

Desuden har vi etableret et samarbejde med Blue Fox Ishockey, hvor vi leverer mad til loungen i forbindelse med kampene.
Fødevarekontrollen aflægger besøg 2-3 gange om året, og den er meget velkommen, idet vi længe har kørt med en elite Smiley.
Nogle af vore gode traditioner er i forbindelse med mortensaften, hvor vi to aftener i træk serverer stegt and og ris a la mande. Til vores store glæde er der oftest fuldt hus, hvilket vil sige ca. 130 gæster.

Én af vore specialiteter er stegt flæsk og persillesovs, og normalt kan man regne med, at hver gæst spiser omkring 7 stykker flæsk. Men en aften havde vi besøg af personalet fra en virksomhed og her var der gået konkurrence i, hvem af dem, der kunne spise flest. Vinderen blev en ung mand, der satte hele 36 stykker flæsk til livs, men så skulle han heller ikke have dessert bagefter. Vi har haft besøg af ham siden, og hvad blev der serveret for ham? Stegt flæsk!

Selvsagt har vi mange julefrokoster og nytårsaften har vi et arrangement med en 3-retters menu, hvor gæsterne ankommer kl. 17.45, bliver budt velkommen med et glas champagne og overværer dronningens nytårstale. Det hele slutter så tilpas tidligt, at vi kan nå at komme hjem inden midnat og ønske hinanden Godt Nytår.Vi er i stand til at have op til tre selskaber samtidig i vore lokaler, men med den begrænsning, at der til fester ikke må være høj musik og dans, idet der på etagerne ovenover er private boliger. Dog må der godt være en hyggepianist.
Engang havde vi et bryllup og på et tidspunkt blev stemningen sådan, at brudeparret skulle danse brudevals til klaverakkompagnement. Men da ingen af dem havde forstand på valsetrin, hvad gjorde Gitte så, siger Aksel, jo, hun sprang straks til og viste, hvordan det skulle gøres. Det endte med, at brudeparret gennemførte dansen i fin stil til stor jubel fra gæsterne.

Aksel: Lige i øjeblikket er jeg og en god bekendt i gang med noget helt andet, og uden at løfte sløret for meget, kan jeg sige, at det drejer sig om oprettelse af et bosted i Feldborg for udsatte børn og unge, idet vi har opfattelsen af, at der virkelig er et stort behov herfor.
Mere privat er det sådan, at vi begge har voksne børn fra tidligere ægteskaber. En dreng og en pige, siger Gitte, og for mit vedkommende, siger Aksel, 4 drenge og hertil 3 børnebørn.

Ved afskeden kommer der en god overraskelse. Samstemmende, siger værtsparret, at de vil skænke os 3 gavekort a 300 kr. til brug ved et besøg i ”Vores”. Vi besluttede, at gavekortene skal udloddes til Rosenbladets læsere, så ved at udfylde nedenstående kupon og aflevere den i udfyldt stand i en boks i centrets forhal senest d. 10. december, kan man deltage i lodtrækningen.

Mange tak til Gitte og Aksel for gæstfrihed, gavmildhed og medvirken til denne artikel.

Kupon i Rosenlundbladet

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

25.03 | 19:38

kan du lave en nærmere analyse af novellen "hejren", har lidt svært ved at forstå handlingen, tak på forhånd

...
28.01 | 08:42

Hej jeg har en crosser stående, som ikke bliver brugt mere. Sælger I sådan een, da vi vil gerne af med den

...
27.10 | 09:51

Rosenlundcentret er i Sydgaden, Snejbjerg
mvh Søren Brogaard

...
26.10 | 21:34

Hvor ligger det i herning

...
Du kan lide denne side